Introduktion af BB Filmklub

Vi er meget glade for det initiativ, der har bragt Biografen tilbage til Bjerringbro. Selv med frivillig arbejdskraft er det dog nødvendigt at satse på de populære familiefilm for at få økonomien til at løbe rundt. Heldigvis er der også blevet plads til film af høj kvalitet, men mon ikke der stadig er et lokalt publikum, der kører udenbys – f.eks. til Øst for Paradis i Århus – for at se de mere specielle film?

Med vores dejlige lokale biograf – den ligger tæt ved, tilbyder gratis kaffe/the, har gode sæder – ville det være rart, om vi også kunne se den slags film her i Bjerringbro. Der har også været flere forespørgsler, og biografens bestyrelse har derfor vedtaget at oprette BB Filmklub, med start i januar 2014.

Der er nedsat en arbejdsgruppe, som foreløbig er nået frem til følgende oplæg:

Filmklubben har som formål at vise film, som trods gode anmeldelser kun bliver vist i meget få af landets biografer. Der lægges vægt på en global spredning i valg af film samt bredde i genrevalg. Desuden vil vi gerne vise nogle af de helt store filmklassikere, der med biografens avancerede teknik vil kunne give en endnu større oplevelse, end da vi så dem i filmspolernes tid.

I tilknytning til nogen af forestillingerne vil vi forsøge at lave et ekstra arrangement, f.eks med oplæg eller andet relevant til den pågældende film. Nogle af disse arrangementer vil koste et mindre ekstra gebyr, medens der er fri adgang til filmene for medlemmer – se nedenfor.

I første omgang vil arbejdsgruppen udvælge filmene, men det er hensigten at publikum fremover vil få mulighed for at foreslå og kommentere andre film. Det kan bl.a. ske på filmklubbens hjemmeside, hvor der er afstemning om filmgenrer, debat om konkrete film samt mulighed for at give stjerner til de viste film.

Filmklubben vil vise en film hver måned – i første sæson 2014 vil dette blive den sidste mandag i månederne januar – april kl. 19.30. I første sæson vises der således kun 4 film. Næste sæson og fremover vil være i perioden september – april – altså 8 film per sæson. Er der arrangementer i tilknytning til filmen vil tidspunktet fremgå af hjemmesiden samt af en mail, der altid fremsende til medlemmerne min. en uge før forestillingen. Der er på hjemmesiden mulighed for at deltage i en afstemning om evt. andre tidspunkter.

Et medlemsskab dækker prisen for 3 film til en pris af 45 kr/film, dvs. kr. 135 kr for hele 1. sæson. Der er så fri adgang til 3 film efter eget valg.  Hvis du ønsker at se alle 4 film, kan man som medlem købe billet til samme gunstige pris af kr. 45.

Ikke-medlemmer kan se filmene til biografens normale pris 60 kr/forestilling.