Pressemeddelelse april 2014

BIOGRAFENS FILMKLUB KLAR TIL NÆSTE SÆSON

Brugerundersøgelse har formet programmet
BB Filmklubs 1. sæson startede i januar, og allerede inden første forestilling kunne der meldes udsolgt af medlemskort. Med en sådan succes fortsætter biografens “tilbud for filmelskere” naturligvis: Samtidig med sæsonafslutningen i mandags blev  programmet for den kommende sæson præsenteret.
BRUGERUNDERSØGELSE
For at få inspiration til hvilke film publikum foretrækker – og om der er interesse for arrangementer i forbindelse med filmene – har filmklubben foretaget en brugerundersøgelse, hvor langt over halvdelen af medlemmerne har deltaget.
Der har været ret stor enighed om en række film, som alle har fået over 50% af stemmerne, og næste sæsons program vil indeholde de fleste af disse film. Topscoreren var den indiske film, Lunchbox, som indleder sæsonen den 29. september.

The Lunchbox – første film i den nye sæson. Inden filmen er der mulighed for at deltage i fællesspisning af en indisk-inspireret menu på Cafe Gudenåhuset: I Mumbai modtager den pensionsmodne enkemand Sajaan ved en fejl den frokost, som husmoderen Ila har tilberedt til sin mand. Sajaan spiser madpakken, som smager så himmelsk, at han føler sig nødsaget til at lægge et takkebrev i madkassen til Ila.

I undersøgelsen blev der desuden af flertallet udtrykt ønske om et større fællesarrangement i løbet af året. Det er naturligvis oplagt at knytte dette arrangement til filmen Lunchbox, og inden filmen vil der være mulighed for at deltage i en indisk-inspireret spisning i Cafe Gudenåhuset.
Der vil også til nogle af de øvrige 6 film blive tilbudt andre arrangementer i løbet af sæsonen.
KLASSISKE FILM
Samtlige besvarelser i brugerundersøgelsen havde afkrydset ønske om at genopleve en eller flere filmklassiskere. Filmklubbens oprindelige plan var derfor at have et par af dem med i programmet. Det har imidlertid vist sig vanskeligt at leje disse gamle film, da filmselskabernes rettigheder forlængst er udløbet.
Filmklubben har i stedet valgt at tilbyde en klassiker som bonusfilm, samtidig med at der arbejdes på at afklare formalia. Valget faldt på filmen Magnolia, som ikke mindre end 60% af brugerne stemte på, og alle medlemmer vil således have gratis adgang til at se denne film.
​FILMPROGRAMMET
BB Filmklubs 2. sæson indeholder således følgende film:
29. september: Lunchbox – indisk film om madpakke forviklinger
27. oktober: Den grønne cykel – piger i Saudi Arabien må ikke cykle, men det vil Wadjda!
24. november: Når vinden rejser sig – japansk animationsfilm for voksne om en nærsynet flydesigner
26. januar: Inside Llewyn Davis – Coen-brødrenes film fra New Yorks folkemusik scene lige før Bob Dylan
23. februar: Fortiden – fransk drama om kærlighed i forskellige kulturer
30. marts: Magnolia – ni menneskers skæbne krydses en dag i Californien
27. april: Overraskelsen – for at være højaktuel bliver denne film udvalgt næste forår
Nærmere oplysninger kan ses på www.bbfilmklub.dk, hvor man også kan tilmelde sig som medlem.
 VINDERE
Blandt deltagerne i brugerundersøgelsen blev der udtrukket 3 vindere, der hver modtager et medlemskort til næste sæson. Vinderne blev:
Niels Christian Sloth, Jesper Slot Grumsen og Hanne Eschelund.
Til alle andre: Bestil dit medlemsskab i god tid, så du ikke risikerer en ny: UDSOLGT FOR DENNE SÆSON – klik her for tilmelding: http://www.bbfilmklub.dk/medlemskab/